Iti vinzi casa sau apartamentul? Vezi ce documente sunt necesare pentru vanzarea unei locuinte

Vanzarea casei tale poate fi o experienta coplesitoare. Gasirea unui agent imobiliar, pregatirea proprietatii si organizarea vizionarilor sunt doar cateva aspecte care trebuie luate in considerare. Cea mai importanta parte insa, este pregatirea documentele necesare vanzarii casei.

Iata un ghid cu toate informatiile si documentele de care aveti nevoie in finalizarea procesului de vanzare, precum si raspunsuri la cele mai comune intrebari.

Cat dureaza incheierea contractului?

De obicei, inchierea unui contract de vanzare-cumparare a unei case sau apartament, dureaza 3-4 zile si poate fi incheiat in prezenta unui notar.

Acte/Documente necesare

1. Titlu de proprietate in original

Trebuie sa demonstrati dreptul de proprietate asupra imobilului. Acesta poate fi oricare dintre urmatoarele:

  • Contract de vanzare-cumparare (Titlu de proprietate)
  • Contract de construire;
  • Certificat de mostenitor;
  • Contract de donatie;
  • Contract de imprumut.

2. Certificat fiscal

Certificatul fiscal se elibereaza de la Administratia Financiara, mai precis de la Directia Taxe si Impozite Locale sau de la Primaria orasului/localitatii in care se afla casa sau apartamentul pe care doriti sa il vindeti.

Certificatul fiscal se obtine in urma depunerii unei cereri la registratura organul fiscal competent.

Documentul este eliberat intr-o perioada de 3 zile lucratoare de la depunerea cererii. 
Atentie! Certificatul fiscal este valabil doar pana la sfarsitul lunii in care este emis. Ca proprietarul trebuie sa aveti impozitele achitate la zi, fapt demonstrate de cerficicatul fiscal.

3. Cadastru si intabularea imobilului

Un act ce se incheie doar de un expert cadastral autorizat si prin care se demonstreaza inscrierea in Cartea Funciara.
Se realizeaza la judecatorie sau la Agentia Nationala (sau Oficiul) de Cadastru si Publicitate Imobiliara.
Termenul de eliberare al acestuia este de 18 zile lucratoare.

4. Extras carte funciara

Acest extras se poate obtine de la un birou notarial. Pentru obtinerea acestuia aveti nevoie de cartea de identitate, o cerere de eliberare a extrasului de autentificare si o copie de pe incheierea de intabulare.

Costul eliberarii extrasului de carte funciara este de 40 de lei, iar in regim de urgenta de 200 de lei. Trebuie sa stiti ca acesta este valabil 10 zile lucratoare de la data eliberarii.

Taxa pentru eliberarea extrasului de carte funciara, poate fi achitata atat de catre cumparator, cat si de vanzator, dupa intelegerea lor.

5. Certificat performanta energetica

Proprietarii de case sau apartamente care doresc sa vanda sau sa isi inchirieze proprietatea, sunt obligati prin lege sa detina un certificat energetic in care se regaseste consumul specific al locuintei oferite spre vanzare sau inchiriere.

Un astfel de certificat se poate elibera doar de catre un auditor energetic atestat.

Alte documente de care veti avea nevoie

Ultima factura de utilitati (gaze, energie electrica);

Dovada identitatii. Va trebui sa oferiti vanzatorului dovada identitatii. Aceasta poate fi, de obicei, dovada adresei voastre actuale, exemplu o factura recenta de utilitati, extras de cont, etc.

Taxe

In general, cel care plateste onorariul perceput de biroul notarial la care se semneaza contractul de vanzare-cumparare, este cumparatorul. Acesta se va calcula in functie de valoarea locuintei si poate varia intre 150 de lei, in cazul locuintelor cu o valoare de pana la 15.000 de lei, si 5.080 de lei + 0,44% pentru imobile cu o valoare de peste 600.001 de lei.
Pentru case, in general, pretul se negociaza in functie de suprafata si complexitatea proprietatii.

Certificatul se elibereaza, in general, in 24-48 de ore si are o valabilitate de 10 ani.

0 0 votes
Article Rating
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Evoldew
Evoldew
2 years ago

Amoxil Feline Side Effects stromectol mexico

Citeste si